Di dunia ini pasti terdapat berbagai jenis karakter manusia. Ada yang suka berfashion, ada yang suka hidup bersantai dan lain-lainnya. Karakter manusia itulah yang menjadikan dunia ini penuh dengan sifat-ragam. Jadi hari ini,gue akan bahas mengenai manusia yang berwawasan dan manusia yang sombong. Bagaimana ya ke dua-dua sifat ini wujud? Ayuh. Check it out!. l32rkctManusia Yang Berwawasan


Orang jenis ini selalunya kelihatan garang serta tegas. Justeru itu orang seperti ini selalu disalah tafsir. Orang lain akan berpikiran bahawa orang seperti ini berlagak dan sok tau segalanya. Tanggapan seperti itu sebenarnya salah. Manusia yang berwawasan ini sebenarnya sangat komited pada kerja yang mereka lakukan. Mereka tidak suka untuk bergaul dan mereka lebih suka berwajah masam. Barangkali stress kerana kerja yang dilakukan tidak berhasil atau lagi memikirkan cara untuk menyelesaikan masalah yang mereka hadapi. Oleh itu, jika kalian terjumpa manusia seperti ini, janganlah tersilap tafsir kerana mereka sebenarnya mahu kerja mereka dihargai oleh seseorang. Berlainan pula dengan manusia sombong. Bagaimana pula dengan manusia sombong? l577Manusia Sombong


Manusia seperti ini sebenarnya manusia yang sok tau segalanya padahal mereka sebenarnya tidak tahu apa yang diperkatakan. Sebagai contoh, manusia seperti ini sering bergaul dengan orang yang sama taraf dengan dia. Yag tidak setaraf dipinggirkan kerana mereka menganggap orang yang tidak setaraf sama dengannya itu pembawa 'sial'. Orang seperti ini sebenarnya tidak perasan bahawa dirinya itu sebenarnya hanya setaraf sama garbage. Tidak level untuk dijadikan sebagai rakan kita. Kalau kalian jumpa manusia kayak ini, kalian bisa cakap pada mereka seperti ini:


Loe gak usah sombong deh sama orang lain melainkan kalau mayat loe bisa masuk ke kuburan sendiri!.


Nah. Gitu caranya untuk bercakap dengan manusia yang sombong. Dia tidak sadar apa kalau manusia itu diciptakan oleh ALLAH untuk berbakti dan bersujud pada-Nya? Pasti mereka menyangka bahawa diri mereka itu terlalu bagus sehingga terlupa bahawa semua manusia akan masuk ke kubur juga suatu hari nanti. Justeru itu, kalian perlulah menjauhi diri kalian daripada menjadi angkuh,takbur dan lain lain lagi yang negatif.


Kesimpulan


Manusia ini pelbagai jenis sifat. Oleh itu,tanamkan sifat positif dalam diri kita dan buangkan perkara yang negatif dari diri kita. Sudah pasti hidup kita sentiasa diredhai oleh ALLAH.


"Walaupun rambut serupa hitam,namun hati manusia tidak serupa". -AzhanIcn-